گفت‌وگو با آیت‌اللّه فیاضی با موضوع: چیستی، ضرورت و شاخصه‌های حکمت وحیانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادتمام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی

چکیده

نوشتار پیش رو که به‌روش مصاحبه حضوری با استاد غلامرضا فیاضی از اساتید شاخص علوم عقلی در حوزه و دانشگاه سامان یافته، درصدد است به معرفی رویکردی مهم اما مغفول در تفکر فلسفی به‌نام «حکمت وحیانی» بپردازد. در این مصاحبه ابتدا به معناشناسی حکمت وحیانی پرداخته شده و از آن به‌مثابه تفسیر حکمی آیات قرآن کریم و استنباط معارف اعتقادی از نصوص دینی تعبیر شده است. در این گفت‌وگو استاد فیاضی شاخصه‌ها و ویژگی‌های حکمت وحیانی را بیان کرده، برخی ابعاد آن را واکاوی و دو مسیر برای آن ترسیم نموده است: نخست، استفهام‌های انکاری قرآن کریم که مسائل اصولی دین را در دو ساحت «هست» و «باید» به‌صورت بدیهی و فطری مطرح می‌کند. دوم، استدلال‌های عقلی قرآن کریم که فهم آنها نیازمند تمرین فلسفی و مقدمات برهانی است. البته بر اساس محدودیت فهم عقلی، حکمت وحیانی منحصر به دایره ادراکات عقلی نخواهد بود. درانتها نیز ضرورت ترویج حکمت وحیانی مورد تأکید استاد فیاضی قرار گرفته و پیشنهاد تأسیس دروس خارج معارف اعتقادی با رویکرد حکمت وحیانی مطرح شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Nature, Necessity, and Key Characteristics of Revealed Wisdom (A Scholarly Dialogue with Ayatollah Fayyazi)

نویسنده [English]

  • ghulamreza fayyazi
استادتمام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
چکیده [English]

The present article, structured as a face-to-face interview with Ayatollah Gholamreza Fayyazi -a prominent scholar of Islamic philosophical studies in both seminary and university settings- seeks to introduce a significant yet often overlooked approach to philosophical thought known as Revealed Wisdom (Ḥikmat-e Waḥyānī). The conversation begins with a semantic exploration of the concept, portraying Revealed Wisdom as a philosophical interpretation of the Qur'anic verses and a rational extraction of doctrinal teachings from religious texts. In this dialogue, Ayatollah Fayyazi outlines the defining features and characteristics of Revealed Wisdom, exploring its various dimensions and proposing two primary pathways for its development. The first involves the rhetorical questions found in the Holy Qur’an, which present fundamental religious principles -both ontological (“what there is”) and normative (“what ought to be”) -as self-evident and innate. The second pathway consists of the Qur’an’s rational arguments, the comprehension of which requires philosophical training and demonstrative reasoning. However, given the limitations of human reason, Revealed Wisdom is not confined solely to what can be grasped through rational means. In conclusion, Ayatollah Fayyazi emphasizes the need to promote Revealed Wisdom and proposes the establishment of advanced seminary-level courses (dars-e khārej) in doctrinal theology based on this approach.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Revealed Wisdom
  • philosophical interpretation
  • exoteric and esoteric dimensions of the Qur’an
  • doctrinal teachings
  • reason
  • Mulla Sadra
*    قرآن کریم.
**  نهج‌البلاغه.
کشی، محمدبن‌عمر؛ إختیار معرفةالرجال؛ 1363، قم: مؤسسه آل‌البیت‰، 1363.
کلینى، محمد‌بن‌یعقوب؛ الکافی؛ ترجمه علی‌اکبر غفاری و محمد آخوندی؛ چ4، تهران: دارالکتب الإسلامیه، 1407ق.
متقی هندی، علاءالدین؛ کنزالعمّال؛ چ5، بیروت: مؤسسة الرساله، 1981م.
مجلسى، محمدباقر؛ بحار‌الأنوار؛ ترجمه جمعى از محققان؛ چ2، بیروت: دار إحیاء التراث‌العربی، 1403ق.